Ghid Montan

GHID MONTAN

 

Trusa medicală de prim ajutor

Fiecăruia dintre noi îi stă bine cu rucsacul în spate, pornind spre diferite destinaţii, indiferent de tipul și complexitatea traseului ales.

Însă aceste plimbări/excursii pot fi umbrite de evenimente neprevăzute, accidente care duc la suferinţe iremediabile sau chiar pierderi de vieți omenești.
Pentru a evita sau a interveni în mod cât mai prompt, este recomandat ca din bagajul nostru să nu lipsească trusa medicală de prim ajutor. La mulți pasionați de drumeții există tendința ca rucsacul să fie cit mai ușor, o astfel de trusă nu are greutate, în schimb aceștia preferă să ducă băuturi carbogazoase, alocoolice etc, Este bine de știut că prezența trusei de Prim Ajutor în bagajul dvs., va poate salva pe dvs sau pe camaradul de drumeție.
TPA ar trebui să conțină în mare următoarele: 1 faşă de tifon, 2 pansamente (pansament cu rivanol), comprese sterile, rolă de leucoplast, 200 g vată medicinală, pomadă contra arsurilor de soare, alifie pentru buze, tinctură de iod, Fenisan, Saprosan, seringă, pastilă Burow, algocalmin, antinnevralgic, asprina, paracetamol tablete, bicarbonat de sodiu, fasconal, codamin, codeina, furazolidon, unguent cu tetraciclină, garou de cauciuc, atele, alcool medicinal, apă oxigenată, rivanol, vitamine, antibiotice, unguent cu continut antiobiotic, ceaiuri de mentă, tei şi muşeţel. Ustensile foarfeci.

Masuri de prim ajutor

În situațiile complexe este bine să nu intervenim direct asupra celui accidentat, ajutorul nostrul cel mai de pret este de a contacta imediat Serviciul zonal Salavamont (vezi adresele sectiunea Salvamont) sau Dispeceratul national 112, unde cei special pregatiti pot veni în ajutorul accidentatului.

Echipei Salvamont sau dispeceratului national 112, furnizăm în mod obligatoriu si corect următoarele date: ora când ați plecat pe traseu, repere utilizate în asccensiune, căile de acces utilizate, zonă în care s-a produs accidentul, modul cum s-a produs accidentul, daca exista semne ale unor rani deschise, particularitati despre imobilizare, conditiile meteo in momentul în care transmiteti. Dupa caz puteti primi informatii cu privire la modul în care puteti ajuta persoana sau persoanele accidentate, pina la sosirea echipei de intervenție.

Reguli stricte.

În caz de rană deschisa utilizati trusa medicala din dotare prin dezinfectare si oprirea sangerarii, ulterior aplicati compresii sau utilizati pansamentul pentru înfășurarea porțiunii vătămate (plăgi) daca nu aveti așa ceva în dotare improvizați din vestimentația proprie o fășie elastică pentru a opri sângerarea. În cazul, în care accidentatul a pierdut mult sânge, primul simptom este că acesta are momente de pierde a cunoștinței sau simte nevoia sa doarmă, în acest caz purtați un dialog permanent cu el, faceti tot posibilul să-l țineți treaz.
În caz de lovire la coloană, încercati sa nu-l mișcați pina nu intervine echipa medicală, daca zona este inaccesibilă și altă variantă de coborăre a rănitului nu există, confectionați o targă din crengi stranse cu corzile sau fasi, bucati din propriul echipament vestimentar.

Dacă deja v-aţi hotărât să plecaţi la drum, nu uitaţi TRUSA de PRIM AJUTOR!


 

Alimentatia la munte

Ratia zilnica se intocmeste in functie de sex si varsta, dar si clima. Aceasta trebuie sa contina in egala masura toate tipurile principale de alimente: proteine, glucide, grasimi, saruri minerale,vitamine etc. De asemenea organismul mai are nevoie de apa, cantitatea fiind stabilita in functie de efortul depus, de transpiratie, precum si de temperatura mediului ambiant.

In raport cu proprietatile lor nutritive, alimentele sunt de trei tipuri:

- VITALIZANTE: acestea se gasesc in legume (salata, patrunjel, morcovi, sfecla rosie etc.) si in fructele zemoase (pere, mere, prune, cirese, portocale, piersici, lamai etc.). Acestea sunt foarte bogate in vitamine si oligoelemente. Consumul lor in cantitati prea mari produce nervozitate, iar in cantitati prea mici duce la scaderea rezistentei organismului la infectii.

- PLASTICE: alimentele din aceasta grupa contin o mare cantitate de proteine (carnea, laptele, branza, ouale, alunele, mazarea etc.). Excesul de alimente plastice favorizeaza putrefactiile intestinale, tulburarile renale si hepatice, bolile reumatice si unele boli de piele. In schimb reducerea lor din alimentatia zilnica provoaca denutritie.

- ENERGETICE: alimentele din aceasta grupa furnizeaza organismului cel mai mare numar de calorii. Amintim aici: cerealele, painea, cartofii, pastele fainoase, zaharul, strugurii, smochinele, castanele, grasimile (animale si vegetale).
In literatura de specialitate se intalnesc numeroase referiri la normele de alimentatie, potrivit carora un om sanatos are nevoie zilnic de: 60-70gr proteine, 50-80gr lipide si 300-500gr glucide.
Un exemplu de acest fel ne este dat de formula 60/20/20, in care 60 reprezinta procentul de fructe si legume, 20 procentul de alimente plastice si 20 procentul de alimente energetice, care trebuie sa contina cat mai multe glucide.
La cabana ratia pe zi este de 4000-5000 calorii, rezultand dintr-o alimentatie variata cuprinzand proteine, lipide si glucide. Vitaminele pe cat posibil in totalitate trebuie sa fie cuprinse in alimentatie. Se recomanda alimente proaspete. Inainte de efort se prefera glucidele, iar la intoarcere, proteinele si lipidele. In timpul unei drumetii de o zi nu este necesar sa dispunem de o ratie de 4000 calorii, intrucat organismul dispune de rezerve suficiente, pentru orice eventualitate, noi va vom oferi mai multe variante, pentru ca dumneavoastra sa aveti de unde alege.


Va redam in continuare alimentatia in conditii de temperaturi extreme.

I. Alimentatia in conditii de temperatura scazuta:
Dimineata- 300gr paine sau pesmet, 85gr unt, 2 oua proaspete, 130gr slanina sau 240gr preparate din carne , 200ml ceai cu 40gr zahar.
Seara- 400gr conserva de carne de porc, 125gr branza topita, 300gr paine, 100gr biscuiti, ceai bine indulcit, un ou, 120gr conserva de legume, 200gr conserva de peste (in ulei sau marinat), ciorba.
Am prezentat meniul pentru conditiile in care traseul este foarte dificil si nu se pot servi trei mese pe zi.

Daca traseul este mediu, va prezentam meniul pentru cele trei mese. El este repartizat astfel:
Dimineata- 200gr paine, 200gr branza topita, 150gr slanina, 100gr biscuiti, 200gr ceai bine indulcit.
Pranz- 300gr paine, 250-350gr ciorba, 300gr conserva de carne in suc propriu incalzita, 100gr biscuiticu zahar, gem sau dulceata, marmelada, rahat.
Seara- 200gr paine, 100gr pesmet, 130gr slanina afumata, 85gr branza si 200ml ceai bine indulcit.

Alimentatia pe timp de iarna prezinta o importanta deosebita, deoarece efortul depus pe timpul deplasarii supune organismul la un consum de substante hranitoare (in special zaharuri sau, mai bine zis, substante energetice).
In acelasi timp, iarna, alimentatia trebuie adaptata in functie de rigorile atmosferice si eforturile pe care le depun turistii. Cresterea ratiei de alimente poate fi urcata pana la 8000cal/zi. In mod obligatoriu se vor adauga si unele vitamine, in special vitaminele A, B1,B2,B6,C.

II. Alimentatia in conditii de temperatura ridicata:
In anotimpul calduros alimentatia turistilor necesita o atentie deosebita prin faptul ca alimentele trebuie depozitate, pastrate si diversificate. In acelasi timp hrana trebuie consumata la timp. In acest caz alimentele trebuie sa contina cat mai putine grasimi si cat mai multe paste fainoase si glucide, iar apa eliminata sa fie compensata cu apa bauta.
La doua mese pe zi ratia trebuie repartizata astfel:
- se mareste cutia alimentara dupa terminarea traseului si ciorba se serveste la masa de seara.
La trei mese pe zi ratia trebuie repertizata astfel:
Dimineata- 250gr paine, 85gr unt, 50gr gem, dulceata sau marmelada, 150gr conserva de peste, 120gr pateu de ficat, 200ml ceai bine incalzit.
Pranz- 300gr paine, 300gr supa de zarzavat sau supa de cartofi, o conserva de carne de porc preparata, tocanita de legume, 50gr zahar, 100gr fructe de padure.
Seara- 200gr paine, 50gr unt, 110gr slanina prajita, 85gr branza, 100gr biscuiti si 150ml ceai.

Pe parcursul deplasarii se pot servi bucati de zahar cubic sau bomboane, fructe de padure. Tot vara sunt recomandate vitaminele si polivitaminele. Dulciurile si calciul sunt foarte bine venite administrate in conditii de igiena si in cantitati de pana la 100gr (ciocolata cu alune) si pana la 30-80gr (calciu efervescent pregatit cu apa).
Deoarece fructele de padure sunt foarte bogate in vitaminele A, B, C, K este indicat ca dupa masa de pranz sa se serveasca la desert cate 150-200gr mure, zmeura, afine amestecate cu 50-70gr de zahar. La efort este bine sa se consume intre mese, 100-200ml lapte fiert si racit, sare.

CATEVA SFATURI UTILE

- dimineata stomacul nu trebuie incarcat;
- la popasurile mai scurte se pot consuma: zahar, bomboane, glucoza, nuci, stafide, castane etc.
- dupa un mars de 4-5 ore se poate lua o pauza de circa 45minute, din care 20 de minute ii revin timpuluipentru digestie. Se pot consuma carne, branzeturi, grasimi, prajituri etc.
- pe traseele de iarna se vor consuma lichide in cantitati mici, dar des pentru a evita deshidratarea.

PE TRASEE NU SE VOR CONSUMA BAUTURI ALCOOLICE !!!

regio

Investim în viitorul tău! Proiect selectat în cadrul Programului Operaţional Regional şi cofinanţat de Uniunea Europeana prin Fondul European pentru Dezvoltare Regionala.

Pentru informaţii detailate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeana, vă invităm să vizitaţi www.fonduri-ue.ro

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului României.